2024/06/06 更新

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ヤマモト マサキ
山本 匡毅
YAMAMOTO Masaki
所属
社会イノベーション学部 政策イノベーション学科 教授

学位

  • 博士(経済学) ( 2005年3月   中央大学 )

研究分野

  • 人文・社会 / 経済政策

  • 人文・社会 / 人文地理学

最終学歴

  • 中央大学    

    2002年4月 - 2005年3月

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    国名: 日本国

 

主な担当科目

  • 基礎ゼミナール

  • ゼミナールⅠ

  • 地域政策論

 

論文

  • 東北地方における私立高校による中小工場の成立要因に関する一考察 : 学校法人羽黒学園事業部を事例として

    山本匡毅

    機械経済研究   ( 54 )   31 - 51   2023年12月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

  • 中堅表面処理メーカーの技術獲得と産学連携-関東化成工業と関東学院の事例- 査読

    山本匡毅

    産業学会研究年報   ( 38 )   165 - 181   2023年3月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • 地熱開発と地域産業―秋田県を事例として―

    山本 匡毅

    地域政策研究 = STUDIES OF REGIONAL POLICY   25 ( 3 )   179 - 191   2023年2月

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:地域政策学会  

    DOI: 10.20635/00001309

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  • ものづくり産業の新たな動き—動く地域創生 招待

    山本 匡毅

    日経研月報 = The Japan Economic Research Institute monthly report   ( 528 )   48 - 53   2022年6月

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    記述言語:日本語  

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  • 周辺地域における航空機部品産業の立地に関する一考察―徐々に進むコモディティ化

    山本匡毅

    機械経済研究   52   49 - 63   2021年12月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

  • 周辺地域における航空機部品受注と次世代航空機への対応ー秋田県を事例としてー 査読

    山本匡毅

    産業学会研究年報   ( 36 )   125 - 143   2021年3月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • 広域連携による航空機産業振興の展開と課題 : 東北航空宇宙産業研究会を事例として 査読

    山本 匡毅

    日本都市学会年報   54   135 - 142   2020年

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    記述言語:日本語  

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  • 大学の地域連携と地方創生政策 : 山形県を事例として

    山本 匡毅

    人間社会研究   ( 16 )   135 - 148   2019年3月

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:相模女子大学  

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    その他リンク: http://libopac.sagami-wu.ac.jp/webopac/TC10136898

  • 非大都市圏における航空機産業の立地と再編:―山形県を事例として― 査読

    山本 匡毅

    産業学会研究年報   2019 ( 34 )   33 - 48   2019年

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:産業学会  

    <p>The purpose of this paper is to propose that the commercial aircraft industry shifts the location to non-metropolitan regions. Prior to World War II, many aircraft companies agglomerated in the Chubu, Kansai, and Tokyo metropolitan areas of Japan. However, Japanese aircraft companies and suppliers in these three metropolitan areas have begun to disperse into non-metropolitan areas. As the location behavior in the commercial aircraft industry depends on the production system, some prime manufacturers in the commercial aircraft industry, such as Boeing, have changed their way of ordering, in particular, with the production of the B787.</p><p>The aircraft industry has many factories in these three metropolitan regions of Japan. However some local municipalities have sought to attract aircraft suppliers. As a result, aircraft companies have been able to use some products from the regional production system located in Iida (Nagano Prefecture), Niigata, and Kanazawa (Ishikawa Prefecture). According to a case study of the Yamagata Prefecture, there were 27 aircraft industry companies in Yamagata Prefecture in March 2018. A number of small- and medium-sized companies entered the industry in Yamagata Prefecture after 2010.</p>

    DOI: 10.11444/sisj.2019.33

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  • 民間航空機の生産立地と航空機産業集積の空間的拡大:―中部地域を事例として― 査読

    山本 匡毅

    産業学会研究年報   2018 ( 33 )   21 - 37   2018年

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:産業学会  

    <p>The purpose of this paper is to make a proposal for industrial agglomeration of the commercial aircraft industry in Chubu Region. There has been many companies taken part in that industry in Aichi prefecture and Gifu prefecture which are so-called Chubu Region in the narrow sense. We have been called it industrial agglomeration of commercial aircraft industry. However locations of the Japanese aircraft companies and the suppliers do not agglomerate in Chubu Region according my survey data. In other words, locations of the factories and the suppliers depend on types of airplanes. These locations trend to decentralization for the other regions. For example, main factories of B787 and MRJ locate in Chubu Region, but some factories of B777 and B767 locate in the other regions.</p><p>Recently, Boeing has announced a new type of Commercial Aircraft, B777X. Some companies of Japanese heavy industry participate in the production of B777X.Partly, some factories for B777X chose the location in Chubu Region. On the contrary, many factories locate in the other regions except Chubu Region. Thus Chubu Region is not absolute industrial agglomeration for the Japanese Commercial Aircraft Industry now. This fact give an impact to the research of industrial location. Because Chubu Region has been thought for industrial agglomeration for the Japanese Aircraft Industry. Therefore the most important thing is to consider if Chubu Region will keep on being Industrial agglomeration in the Japanese Commercial Aircraft Industry, or if the other region will become to industrial agglomeration in it near future.</p>

    DOI: 10.11444/sisj.2018.21

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書籍等出版物

  • 日本経済地理読本(第10版)

    小田宏信編著( 担当: 共著)

    東洋経済新報社  2024年3月  ( ISBN:9784492100394

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    総ページ数:x, 293, 7p   記述言語:日本語

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  • 地域政策〈第2版〉 (ベーシック+)

    山﨑 朗, 杉浦 勝章, 山本 匡毅, 豆本 一茂, 田村 大樹, 岡部 遊志( 担当: 共著 ,  範囲: 第4章、第8章、第9章)

    中央経済グループパブリッシング  2022年12月  ( ISBN:4502446718

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    総ページ数:272   記述言語:日本語

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    ASIN

  • 脱炭素社会に向けた国内産業集積の発展戦略 -再生可能エネルギー分野への中小製造業の参入状況を中心に-

    ( 担当: 共著 ,  範囲: 第3章第4節)

    一般財団法人機械振興協会経済研究所  2022年3月 

  • 国内航空機産業クラスターの課題と地域中小企業の役割ーケベック・モデルから学ぶことー

    山本匡毅, 下畑浩二, 北嶋守, 加藤秋人( 担当: 分担執筆 ,  範囲: 第2章2.1 秋田県における事例、2.2 東北宇宙産業研究会(TAIF))

    一般財団法人機械振興協会経済研究所  2020年3月 

  • 地域産業のイノベーションシステム : 集積と連携が生む都市の経済

    山崎 朗, 戸田 順一郎, 北嶋 守, 岡野 秀之, 山本 匡毅, 加藤 恵正, 谷川 徹, 石橋 毅, 根岸 裕孝, 辻田 昌弘

    学芸出版社  2019年  ( ISBN:9784761526962

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    記述言語:日本語

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  • 中小企業の外部連携活動による成長市場戦略ー航空機部品及びヘルスケア関連機器などを中心にー

    髙橋美樹, 粂野博行, 近藤信一, 高木正彦, 鍋山徹, 山本匡毅, 加藤秋人, 櫻川加津子, 北嶋守( 担当: 分担執筆 ,  範囲: 第4章第3節 航空機産業における中小企業の外部連携と受注戦略)

    一般財団法人機械振興協会経済研究所  2018年3月 

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