Updated on 2024/03/30

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TSUMITA Atsushi
 
Organization
Faculty of Social Innovation Department of Innovation Studies Associate Professor

Degree

  • 博士(商学) ( 2011.3   一橋大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Business administration  / innovation management

Educational Background

  • Hitotsubashi University   商学研究科  

    2008.4 - 2011.3

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    Country: Japan

 

Primary Subjects (Course) in charge

  • <学部>《アート、デザインとクリエイティビティ》《アントレプレナーシップ&リーダーシップ》《基礎ゼミナール》《ゼミナールⅠ》《ゼミナールⅡ》

 

Papers

  • エリアマネジメント学の試案 ―エリアマネジメント学を考える(1)―

    積田淳史

    武蔵野大学経営研究所紀要   ( 5 )   185 - 199   2022.2

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • KDDI: au design projectがめざしたデザインケータイによるブランド刷新

    積田淳史, 久保田達也, 矢崎智基, 沖賢太郎

    一橋ビジネスレビュー   68 ( 3 )   116 - 133   2020.12

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    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese  

    現在、日本のモバイル通信事業者としてNTTドコモに次ぐ2番手にあるKDDI株式会社。2000年にKDD(国際電信電話株式会社)グループとDDI(第二電電株式会社)グループが合併してKDDI株式会社としてスタートしたが、2000年代序盤のモバイル通信事業は決して順風満帆とは言えなかった。2003年、閉塞感のあった同社のモバイル通信事業は、独創的な意匠を備え、携帯電話端末としては類を見ない規模のプロモーションを行ったデザインケータイ「INFOBAR」によって、浮上のきっかけを掴むことになった。本ケースでは、「INFOBAR」を初めとした数々のデザインケータイを発売し、それによってauのブランド向上に貢献したau design projectに注目し、その20年あまりの軌跡と影響を追う。

  • A theoretical review of doctors’ engagement in medical device innovation

    Masaya Onuma, Tatsuya Kubota, Atsushi Tsumita

    41 ( 2 )   2020.12

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • イノベーションとセレンディピティ:ビジネスケースの探索的テキスト分析

    積田淳史

    武蔵野大学経営研究所紀要   ( 2 )   95 - 116   2020.9

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Cooperation and Coordination in Online Communities Reviewed

    Organizational Science (Japan)   51 ( 2 )   60 - 73   2017.12

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    Despite the increase in online collaborative communities and the number of researches on such communities, there remain certain unexplained questions. Although there are fruitful existing researches with a focus on participants’ motivation and their organizational structure, only a few researchers have tried to shed light on the dynamics of collaboration and coordination in online communities.<br />
    To examine how participants evolve online collaborations and how to coordinate among them on a chronic basis, this paper conducted two 10-year case studies of two large-scale online communities that have been aiming to edit an online-encyclopedia article. <br />
    As a result, I found the following three facts: Firstly in the early stage of collaboration, participants do not use any explicit coordinating procedure. Participants in the early stage try to coordinate by self-adjusting their own activities. Secondly, when a certain trouble occurs, however, participants gradually deploy an explicit coordinating procedure, which are divided into three basic categories: structured coordinating, stored information coordinating and communicative coordinating. Thirdly, coordinating experiences are implicitly or explicitly shared with participants after problems had been solved, and they use experiences as coordinating procedures. Based on these findings, this paper depicts an overall picture of coordination as a gradually unfolding process composed of an implicit and three explicit coordinating procedures.

    DOI: 10.11207/soshikikagaku.51.2_60

  • 経営学のヒストリカル・レビューに向けて-引用分析およびテキスト分析-

    高橋大樹, 積田淳史, 渡部博志

    武蔵野大学政治経済研究所年報   14   95 - 118   2017.2

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    本研究は、日本と諸外国の経営学の研究潮流の違いをより精確に把握するための、定量的なヒストリカル・レビューの手法を開発することにある。具体的には、本研究内では、引用分析とテキスト分析の手法を用いて、日本を代表する経営学分野の学術雑誌の予備的分析を展開した。

  • 経営学の視点に基づく「エリアマネジメント」の予備的検討

    高橋大樹, 積田淳史

    13   237 - 263   2016.10

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    わが国が抱える様々な社会問題に対して、民間の活動主体が実践的な解決策を探る動き「エリアマネジメント」が近年注目を集めている。本研究では、この種の活動に関する実践的知識のさらなる体系化に向けて、既存の理論的な議論の問題点を指摘し、このような体系化に経営学の知見がいかに貢献し得るかを論じている。

  • Searching the potential of medical mall management

    13 ( 13 )   219 - 235   2016.10

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Article

    CiNii Books

    Other Link: http://id.nii.ac.jp/1419/00000452/

  • Research Review:What motivates people to join online collaborations?

    Atsushi TSUMITA

    ( 12 )   119 - 138   2016.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Article

    CiNii Books

  • A review of motivation researches of R&D organizations

    ( 11 )   133 - 151   2015.9

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:武蔵野大学政治経済研究所  

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  • 情報通信産業の発展を理解する枠組み Invited

    青島矢一, 積田淳史

    Nextcom   22 ( 2015 Summer )   34 - 43   2015.5

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:株式会社KDDI総研  

    情報通信産業は巨大で複雑で不確実性に満ちているため、過去・現在の理解はもちろん、将来の予測も非常に困難である。そこで本稿では、価値創出という観点から情報通信という営みをとらえることで、情報通信産業発展の歴史の理解と将来予測を可能とする概念的な枠組みの構築を試みる。<br />
    まず、情報通信という営みを①送り手の情報化、<br />
    ②通信、③受け手の情報化の3 つのプロセスに分けて定義する。次いで、情報通信という営みの持つ本質的な機能を、価値と費用に注目しながら整理する。最後に、情報通信の価値増大を通じた産業発展の枠組みを提案する。

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  • スポーツクラブによる地域コミュニティ活性化プロセスの探索

    中村秀仁, 積田淳史

    SSFスポーツ政策研究   3 ( 1 )   126 - 133   2014.11

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:笹川スポーツ財団  

    本研究は、スポーツクラブが地域コミュニティに与える影響を、全国規模かつ定量的に把握することを目的とした実証研究である。文部科学省が2000年に策定した『スポーツ振興基本計画』以後、スポーツクラブの数は順調に増えてきているし、その良い影響を個人レベルでは実証した研究も積み上げられつつある。しかしながら、スポーツクラブの存在が地域コミュニティに集合レベルでも良い影響を与えているかどうかについては、実証研究が見当たらない。そこで本研究は、地域コミュニティを自治体と定義した上でスポーツクラブと地域コミュニティの関係性を探索した。結論から言えば、約1700市町村を対象に統計分析を試みたが、特徴的な傾向は一切見られなかった。人口や歳入規模が諸変数に強い影響を与えてしまうからである。そこで、人口5万人以上80万人未満の539市を対象に統計分析を行った。結果、SCプロ数は医療費に対して負の関係(医療費が減る=良い影響)、SC総合数は医療費に対して正の関係(医療費が増える=悪い影響)が確認された。この結果は興味深いものであったが、SCプロ・SC実業を抱える東京都と、総合型地域スポーツクラブの多い兵庫県を除外して分析すると、医療費への影響は有意ではなくなった。東京都は、プロ・実業団の数が医療費と負の関係にあった。また兵庫県では、SC総合が同じく負の関係であった。このことから、スポーツクラブの運用形態や保有のパターンによって、地域コミュニティに与える影響が異なることが示唆された。

  • 水ビジネスにおける官民協働

    青島矢一, 積田淳史

    武蔵野大学政治経済研究所年報   ( 9 )   75 - 101   2014.8

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    2007年にGrobal Water Intelligenceが世界の水事情についてまとめた「Global Water Market 2008」において2025年には水市場の規模が100兆円を超えると予測して以来、日本の水ビジネスへの期待が高まって来ている。2000年代後半からは官民を挙げて日本の水ビジネスを発展させようという試みが始まったが、現在までのところ、大きな成果が認められない。本稿では、既存研究のレビューを中心に、日本の水ビジネスの成長が期待通りに実現されていない理由について仮説を構築し、将来の研究展望について述べたい。

  • A review of the "information" concept in management theories

    Atsushi Tsumita

    ( 8 )   53 - 70   2014.2

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:武蔵野大学政治経済研究所  

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  • Innovation by public research institutions: the possibility of commercializing and diffusing research results

    Atsushi Tsumita, Tomono Miki

    ( 7 )   27 - 47   2013.7

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:武蔵野大学政治経済研究所  

    CiNii Article

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  • Coordination activity in online communities Reviewed

    Atsushi Tsumita

    8   67 - 78   2012.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Can public laboratories make innovation happen? : From the case study on Japanese broadcasting laboratory. Reviewed

    Tomono Miki, Atsushi Tsumita

    The R&D Management 2011 Proceedings   2011.6

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    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    This paper aims to shed light on the innovation of public laboratories based on the case study about Japanese public laboratory. Previous researches thought that public laboratories contribute to innovation systems indirectly via knowledge spillover, licensing, spin-offs, etc. These researches focus on the indirect contribution on innovation systems. In contrast, we argue that public laboratories can contribute to innovation systems directly; they can engage in all innovation process from basic research to commercialization. Through the case study, we found that collaboration during commercialization is a key factor for public laboratories. Collaboration between public laboratories, which pursue technological quality without thinking about cost, and private companies, who are good at commercializing because of cost pressure, can make superior innovations because of their complementary abilities; research and commercialization. Their complementarities are from their differing goal orientation. They accumulate different abilities and there is no conflict of interest and no coordination cost.

  • How do Traditional Family Firms Integrate New Technologies? Dynamic capability of family SMEs : from a Comparative Study on Two Japanese Family Firms. Reviewed

    Atsushi Tsumita, Masatoshi Fujiwara

    7th Workshop on Family Firms Management Workshop Proceedings   2011.5

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    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:The European Institute for Advanced Studies in Managemen  

    The purpose of this paper is to explore the process of enhancing competitive advantages of small and medium sized family firms (family SMEs) via integrating new and existing technologies profoundly. In this paper, we treated information and communication technology (ICT) as a new technology. From a comparative study on two Japanese family SMEs, three common points are revealed. The most salient commonality is (1) longer-term and gradual adaption. They tried to integrate ICT with existing technology for over ten years. This longer-term and gradual adaption was supported by (2) aggressive investment around 2000 when ICT rapidly advanced and diffused and (3) continuous learning from their customers or outside professionals. The reason why these 2 firms were able to enhance their competitive advantages under the fierce technological changes is explained by their superior knowledge management and dynamic capabilities.

  • ICT化を通じた企業成長プロセス:大河内賞受賞2社の比較事例分析 Reviewed

    積田淳史, 藤原雅俊

    日本企業研究のフロンティア7   7   89 - 98   2011.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:有斐閣  

    本論文は、ICTの導入と活用に注目しながら中小企業の競争優位獲得メカニズムを明らかにした。取り上げた2社は、上記(学術論文-3)と同じ、大河内賞を受賞した中小企業2社である。2社は、ICTの積極導入・活用とそれに伴う変革の結果として世界的な競争優位を獲得した。ICT導入が社内にもたらす不均衡が、変化をもたらす原動力となることが明らかにされた。

  • Corporation in Online Communities Reviewed

    Atsushi Tsumita

    2011.1

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Growth mechanism of online projects

    Atsushi Tsumita

    Hitotsubashi journal of social sciences   35 ( 2 )   55-74 - 74   2010.7

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.15057/19377

    CiNii Article

    CiNii Books

    Other Link: http://hdl.handle.net/10086/19377

  • The diffusion of the Internet and the change of knowledge creation process Reviewed

    Atsushi Tsumita

    2008.1

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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