Updated on 2022/04/09

写真a

 
KIMURA Tatsuya
 
Organization
Faculty of Arts and Literature Department of Arts Professor

Degree

  • 修士(文学) ( 1994.3   東京大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Aesthetics and art studies

Educational Background

  • The University of Tokyo   人文社会系研究科   基礎文化研究専攻美学芸術学専門

    1994.4 - 1999.3

      More details

    Country: Japan

 

Primary Subjects (Course) in charge

  • ゼミナール〈映画学〉、映画学演習a/b、映画学一般講義a/b、美学・芸術学入門a/b

 

Papers

  • Making Appear Emotions, which may or may not exist: How Ryusuke Hamaguchi established himself as an auteur Invited

    KIMURA, Tatsuya

    Eureka   50 ( 12 )   147 - 153   2018.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • The Greatness and the Decadence of Not a Small Movie, Shin-Godzilla

    ( 2016年12月増刊 )   161 - 170   2016.12

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • ヒッチコック『見知らぬ乗客』における欲望/罪の移動の視覚化——深夜の密談のシーンの分析を中心に(3)

    木村建哉

    『成城文藝』   ( 223 )   124(1) - 109(16)   2013.6

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    アルフレッド・ヒッチコック『見知らぬ乗客』(1952)における欲望/罪の移動が、最終的には視点ショットの共有化によって視覚化されていること、そしてこの視点ショットの共有化は、そもそも視点ショットが擬似的なものであることによって可能となることを、「深夜の密談のシーン」の詳細な分析によって明らかにした。

  • Visualization of the Transfer of a Desire/Sin in Hitchcock's #IStrangers on a Train#IR (2) Reviewed

    KIMURA Tatsuya

    #IThe Seijo University Arts and Literature Quarterly#IR, Faculty of Arts and Literature, Seijo University   ( 通巻222 )   102(1) - 87(16)   2013.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • The Ways of Starting Musical Numbers in Classical Hollywood Musicals: Taking Up #ISingin' in the Rain#IR (1952) as a typical example Invited

    KIMURA Tatsuya

    #IAesthetics And Art History#IR, Graduate School of Literature, Seijo University   ( 通巻第20 )   203 - 231   2013.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Visualization of the Transfer of a Desire/Sin in Hitchcock's #IStrangers on a Train#IR (1) Reviewed

    KIMURA Tatsuya

    #IThe Seijo University Arts and Literature Quarterly#IR, Faculty of Arts and Literature, Seijo University   ( 通巻第221 )   115(44) - 99(60)   2012.12

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • "Unnatural "Naturalness" in Classical Hollywood Cinema: In a Case of the First Scene of Hitchcock's #IRear Window#IR Reviewed

    KIMURA Tatsuya

    #IThe Seijo University Arts and Literature Quarterly#IR, Faculty of Arts and Literature, Seijo University   ( 通巻第220 )   73(14) - 52(35)   2012.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Parents, Children, and Orphans: Shinji Somai's Dramaturgy

    KIMURA Tatsuya

    #IShinji Somai : A Film Director in the Japanese Post-Studio Era#IR, ed. by KIMURA Tatsuya, NAKAMURA Hideyuki, FUJII Jinshi, Inscript   102 - 131   2011.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • ""Movements of the World" in Musical Movies: New Understanding of Hollywood Musicals in Deleuze's #ICinema#IR

    KIMURA Tatsuya

    #IDeleuze and/or Felix Guattari   427 - 461   2008.1

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • Gilles Deleuze on Cinema: Duality and Unity of the Cinematographic Image

    KIMURA Tatsuya

    #IThe Great Book of Aesthetics#IR (CD-ROM), The Organizing Committee of the XVth International Congress of Aesthetics in Japan   000 - 000   2003.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    日本語で発表した論文「ジル・ドゥルーズの映画論──映画のイマージュの二元性と一元性」(『美学』、第183号(第46巻3号)、美学会、1995年12月)の英訳・改稿版。

  • Self-reflection in Movies: Gilles Deleuze on "Cristal-image" Reviewed

    KIMURA Tatsuya

    #IIconics#IR   ( 通巻第66 )   75 - 88   2001.5

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 現実的なものと想像的なもの──「古典的」な映画から「現代的」な映画へ、そして… Invited

    木村 建哉

    日本映像学会『映像学』   ( 通巻第57 )   50 - 64   1996.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    フランスの哲学者ジル・ドゥルーズの映画論を参照しつつ、古典的な映画(とりわけ古典的ハリウッド映画)からネオレアリズモやヌーヴェルヴァーグ等の現代的な映画への変化を現実的なものから想像的なものへの変化として説明するとともに、新しいテクノロジーの登場による状況の変化についても併せて考察した。

  • ドゥルーズ『シネマ』の全体像

    木村 建哉

    『ユリイカ』青土社   28 ( 10 )   66 - 96   1996.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

    フランスの哲学者ジル・ドゥルーズの映画論『シネマ』(全2巻)のシステマティックな構成を、イマージュ論としての独自性と映画史観の独自性という二つの観点から明らかにした。400字詰め原稿用紙換算で130枚以上にもなる長編論文。

  • Gilles Deleuze on Cinema: Duality and Unity of Cinematographic Image Reviewed

    KIMURA Tatsuya

    #IAesthetics#IR, Japanese Society for Aesthetics   46 ( 3 )   12 - 22   1995.12

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 「ニュー・メディア」と映像の基本的性格の変化

    木村 建哉

    『第1回全国学生交流フォーラム論文集』、慶應義塾大学文学研究科美学美術史学研究室   33 - 39   1995.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

    CG、ヴァーチャル・リアリティー等の「ニュー・メディア」の登場により、映像の再現性と非再現性の間の壁が原理的には取り払われるであろうこと、ただし、これらの新しいテクノロジーは、フィクシャルなものも含めて、却って映像の再現性を高める方向で利用されていく可能性が高いことを、映画記号学者クリスチャン・メッツ、哲学者ジル・ドゥルーズの映画論等を参照しつつ予測した。

▼display all