Updated on 2024/01/10

写真a

 
Keiko Makino
 
Organization
Faculty of Arts and Literature Department of Mass Communications Professor

Degree

  • 博士(経済学) ( 2002.11   京都大学 )

Research Areas

  • Others / Others  / 消費者行動研究

  • Others / Others  / 消費者行動研究

Educational Background

  • Kyoto University   文学研究科   心理学専攻

    1992.4 - 1995.3

      More details

    Country: Japan

 

Primary Subjects (Course) in charge

  • 広告心理学

 

Papers

  • 快楽消費研究から見たスポーツ実践とスポーツ鑑賞

    牧野圭子

    成城文藝   ( 237・238 )   105 - 124   2016.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 趣があるという感じ方 ─心理的時間の観点から─

    牧野圭子

    成城文藝   235   39 - 56   2016.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 快楽消費をめぐる諸問題 Invited

    牧野圭子

    商学論叢(日本大学大学院商学研究会)   7 ( 1 )   1 - 17   2015.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Aesthetic issues in consumer research Reviewed

    Keiko Makino

    Hawaii International Conference on Arts and Humanities, 12th Annual Conference Proceedings   416 - 433   2014.1

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • ロックウェルが描いた非商業主義的な商業空間:『サタデー・イブニング・ポスト』誌表紙の検討

    牧野圭子

    成城文藝   ( 224 )   98 - 118   2013.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • New notion of nostalgia Reviewed

    Keiko Makino

    Advances in Consumer Research   40   1139 - 1139   2012

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 震災後の日本観光に関する感性論的考察 ─浅草三社祭の事例─

    牧野圭子

    成城文藝   ( 216 )   66 - 82   2011.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 消費の美的側面を伝える媒体としての広告

    牧野圭子

    日経広告研究所報   251   20 - 27   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Consumers' Nostalgia

    Keiko Horiuchi

    201   179 - 198   2007

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • A New Perspective on Hedonic Consumption Reviewed

    Keiko Horiuchi

    Advances in Consumer Research   ( 6 )   265 - 269   2003.12

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 最近の消費者心理と行動─不況時代の贅沢志向

    堀内 圭子

    TRI-VIEW(東急総合研究所)   17 ( 4 )   2003

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • 快楽消費と広告

    堀内 圭子

    日経広告手帖   ( 6月 )   2002

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • 現代社会における『快楽消費』の意義と役割

    堀内 圭子

    SRI(セゾン総合研究所 生活起点)   ( 53 )   2002

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • 消費者の視点からとらえたマーケティング・コミュニケーションの影響過程

    牧野 圭子

    日経広告研究所報   ( 200 )   2001

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • マーケティング・コミュニケーションにおけるギルト訴求─先行研究の問題と今後の課題─

    牧野 圭子

    日経広告研究所報   ( 183 )   1999

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • 『個々の消費者が認識する商品価値』の概念に関する論考─経済学理論を導入して─

    牧野 圭子

    成城大学大学院文学研究科『コミュニケーション紀要』第12輯   1998

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 商品快楽価値の規定因と尺度に関する研究枠組の提案

    牧野 圭子

    産業・組織心理学研究   11 ( 2 )   1998

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • 快楽の質─哲学および経済思想における快楽論の消費者行動研究への応用─

    牧野 圭子

    成城文藝   ( 164 )   1998

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

▼display all

Books

  • 異国情緒の感じ方

    牧野圭子( Role: Sole author)

    白桃書房  2023.7 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 異国情緒の感じ方

    牧野圭子( Role: Sole author)

    白桃書房  2023.7 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • Scenes and Poetic Melancholy

    ( Role: Sole author)

    2022.11 

     More details

    Book type:Scholarly book

  • Scenes and Poetic Melancholy

    ( Role: Sole author)

    2022.11 

     More details

    Book type:Scholarly book

  • 日常生活の中の趣

    牧野圭子( Role: Sole author)

    晃洋書房  2019.8  ( ISBN:978-4-7710-3240-8

  • 日常生活の中の趣

    牧野圭子( Role: Sole author)

    晃洋書房  2019.8  ( ISBN:9784771032408

  • 消費の美学

    牧野圭子( Role: Sole author)

    勁草書房  2015.1 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

    日本ではまだほとんど知られていない消費者美学という学問領域を紹介し、その体系化を試みた書である。消費者行動を通して得られる様々な感性的経験について検討した。

  • <快楽消費>する社会

    堀内圭子( Role: Sole author)

    中央公論新社  2004.5 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

    消費者行動研究における「快楽消費」の概念を説明した。ここで言う快楽消費とは、消費を通して得られる快の感情経験全般のことである。快楽消費の視点から現代日本における様々な消費者行動の説明を試みた。

  • 『快楽消費』の追究

    堀内圭子( Role: Sole author)

    白桃書房  2001.7 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

    消費者行動研究における従来の「快楽消費」概念を整理し、問題点を指摘したうえで、新たな「快楽消費」概念を掲げた。従来の研究では快楽を遊びや芸術鑑賞によって得られる楽しみ等を指していたが、本書では、快の感情経験全般を快楽ととらえた。そして、消費者の欲求、経験、価値認識の観点から、快楽消費に関する諸問題を検討した。

▼display all