Degree
-
修士(文学) ( 1988.3 大阪大学 )
Research Areas
-
Others / Others / 演劇学
-
Humanities & Social Sciences / Aesthetics and art studies
Educational Background
-
Osaka University 文学研究科 藝術学専攻演劇学研究分野
1988.4 - 1991.3
Country: Japan
Primary Subjects (Course) in charge
-
芸術学基礎演習「演劇学」、演劇学一般講義,演劇学演習(「戯曲・上演の分析」),演劇学ゼミ(卒業研究指導),芸術学研究(大学院)。
Papers
-
Closing Toward Opening: The Effects of the Complex Time Structure in Maekawa Tomohiro's Play The Enemy of the Heaven(tenno teki)
( 30 ) 23 - 45 2024.3
-
The shifting time-axis in drama: A narratological study on complex time-structures in some Japanese contemporary plays since 2000 (pieces by Setoyama Misaki, Onishi Hiroki and Iwai Hideto) compared with the situation in Europe and the U.S.A. Reviewed
YamashitaYoshiteru
( 261 ) (1) 131 - (31) 100 2023.4
-
The double issue of narrative in drama, enactment and <narration>, unreliable narration/narrator: Iwai Hideto's A Woman as an example Reviewed
YAMASHITA Yoshiteru
( 257 ) 106(35) - 68(73) 2021.12
-
壊れていくクラインの壺――岩井秀人『おとこたち』にみる「舞台の語り」――
山下純照
美学美術史論集 22 202(25) - 185(42) 2020.3
-
壊れていくクラインの壺 : 岩井秀人『おとこたち』にみる「舞台の語り」 (石鍋真澄教授退任記念)
山下 純照
美学美術史論集 ( 22 ) 202 - 185 2020.3
-
The Applicability of 'Modoki' in Contemporary Theatre: Focused on Michael Thalheimer's Direction of Emilia Galotti
Yoshiteru Yamashita
23 15 - 32 2017.3
-
The Carnival Play of "Rumpold und Mareth" as Hidden Model for Heinrich von Kleist's Comedy "The Broken Jug".
Aesthetics And Art History 20 181 - 201 2013.3
-
On the Notion of Memory-Theatre[1]: The Social Memory in Noda Hideki's "The Character"(2010)
Yoshiteru Yamashita
THE SEIJO BUNGEI(The Seijo University Arts and Literature Quarterly) ( 215 ) 46 - 60 2011.6
-
野田秀樹の『ザ・ダイバー』における「演劇の修辞学」―能『海士』との関係性―
山下 純照
演劇学論叢 11 56 - 70 2010.3
-
ジョージ・タボリ『記念日』の創作過程にみるユダヤ的アイデンティティーの構築――最終場の決定と解釈をめぐって――
山下 純照
日本演劇学会編『演劇学論集』紀要45 73 - 94 2007.11
-
記憶のドラマトゥルギー――宮本研『ザ・パイロット』から井上ひさし『闇に咲く花』へ
山下 純照
大阪大学演劇学研究室編『演劇学論叢』 ( 7 ) 52 - 67 2004.12
-
記憶としての演劇
山下 純照
大阪大学演劇学研究室編『演劇学論叢』 ( 3 ) 66 - 90 2000.12
-
上演はいかに想起されるか
山下 純照
西洋比較演劇研究会編『演劇論の現在』白凰社 9 - 25 1999.6
-
方法の地層、対象の記憶―演劇論のブレイン・ストーミング
山下 純照
大田喬夫編『芸術学を学ぶ人のために』世界思想社 150 - 163 1999.3
-
Die Strategie der dreifachen Verflechtung: Interkulturalitaet, Intrakulturalitaet und Kulturkritik in Theater Tadashi Suzukis
Yoshiteru Yamashita
千葉商科大学国府台学会編『千葉商大紀要』 34 ( 4 ) 65 - 77 1997.3
-
演劇美学の<脱近代>試論
山下 純照
千葉商科大学国府台学会編『千葉商大紀要』 34 ( 第1・2合併 ) 91 - 110 1996.9
-
シラー美学の<実現>――『ヴァレンシュタイン』三部作における――
山下 純照
美学会編『美学』 ( 174 ) 35 - 45 1993.10
-
演劇の映像化――複製概念との関わりで――
山下 純照
大阪大学文学部美学科編『フィロカリア』 ( 10 ) 114 - 129 1993.2
Books
-
The Routledge Companion to Performance-Related Concepts in Non-European Languages
Yamashita Yoshiteru( Role: Contributor , PartⅤ, entry58 "Ma"(間); entry59 "Mitate"(見立て))
Routledge 2024.5 ( ISBN:9780367696702 )
-
西洋演劇論アンソロジー
山下, 純照, 西洋比較演劇研究会( Role: Edit , 編集責任者;後書き;項目執筆(シラー、ヘーゲル、クライスト、フックス(共訳)、ブレヒト、ソンディ、エイベル、ブルック))
月曜社 2019.9 ( ISBN:9784865030822 )